Transportul feroviar de călători din România se confruntă cu o criză majoră. CFR Călători anunță că riscă să intre în incapacitate de plată din cauza subfinanțării, ceea ce ar putea duce la anularea unui număr considerabil de rute, inclusiv suspendarea trenurilor suplimentare planificate pentru sezonul estival.
Compania reclamă că bugetul alocat de stat pentru anul 2025 este de doar 1,7 miliarde de lei, cu aproximativ 20% mai mic decât cel primit anul trecut. Situația este atât de gravă încât CFR a suspendat temporar vânzarea biletelor în avans, ca măsură de precauție în fața unei posibile reduceri drastice a ofertei de transport.
„Este foarte greu pentru cei care fac naveta, în special din mediul rural. Oamenii riscă să nu mai ajungă la muncă”, spune un pasager. Alții atrag atenția asupra condițiilor precare din alte mijloace de transport și nevoia de confort oferit de trenuri, în special pentru cei care călătoresc cu bagaje.
Principalele probleme financiare provin din întârzierile plăților și acumularea datoriilor către furnizori, în special cei care livrează motorină. Purtătorul de cuvânt al companiei, Ada Meseșan, susține că din suma de 2,1 miliarde de lei aprobată de Guvern, doar 1,7 miliarde ar fi ajuns efectiv la CFR. „Cum să întreții mii de vagoane și locomotive cu bani care abia ajung să repari biciclete?”, a spus aceasta.
Pe de altă parte, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) susține că urmează să completeze fondurile printr-un mecanism de compensații. Președintele ARF, Mihai Barbu, a explicat că există un contract multianual cu CFR, iar actele adiționale stabilite anual includ sumele per kilometru pe care statul trebuie să le plătească.
Pentru a evita un colaps al transportului public feroviar, ARF și Ministerul Transporturilor au convocat conducerea CFR Călători la o întâlnire decisivă, programată luni. Secretarul de stat Ionuț Săvoiu a dat asigurări că situația va fi remediată: „Bugetul este aprobat, compania este în plus, iar soluțiile vor fi identificate pentru ca transportul să se desfășoare în condiții normale.”
Până atunci, incertitudinea planează asupra miilor de români care depind de trenuri pentru navetă sau vacanțe.
Comentarii
Trimiteți un comentariu